Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2012

Μια ντουζίνα ερωτηματικά 05# Χρήστος Ζάχος


1. Είναι απόγευμα …περπατάτε ανέμελα στη Σόλωνος, ένα βιβλίο πέφτει από τον πέμπτο όροφο. Ποιο θα θέλατε να είναι;

Κάποιο ελαφρύ για να μη μου ανοίξει το κεφάλι. Κατά προτίμηση, ποίηση και να μην το έχω διαβάσει. Αυτά αν είμαι τυχερός, γιατί αν είμαι άτυχος και μου πέσει το 7κιλο λεξικό του Μπαμπινιώτη… τα λέμε στην κόλαση.

2. Προτείνετε την ιδανική γωνία του κέντρου της Αθήνας για να χτιστεί το τέλειο βιβλιοπωλείο.

Δεν υπάρχουν ιδανικές γωνίες, ούτε τέλεια βιβλιοπωλεία. Αφού όμως η ερώτηση είναι υποθετική (και ουτοπική), Πανεπιστημίου και Πατησίων γωνία, πάνω ακριβώς στη διασταύρωση, να μπλοκάρει μια για πάντα την κίνηση. 

3. Ταξίδι στο παρελθόν. Ποιο ήταν το βιβλιοπωλείο που αγοράσατε τα πρώτα σας βιβλία….τι θυμάστε ποιο έντονα;

Τώρα μάλιστα. 1993 ένα συνοικιακό βιβλιοπωλείο/χαρτοπωλείο στον άνω Κορυδαλλό κι εγώ πιτσιρικάς, γυμνασιόπαιδο με τζιν και μακρύ τσουλούφι να πέφτει στα μάτια. Μπαίνω μέσα και ζητάω από την πωλήτρια ποιήματα του Καρυωτάκη. Με κοιτάει για λίγο και μετά μου λέει πως δεν έχουν κάτι και αν θα ήθελα να παραγγείλουν. Της γνέφω καταφατικά και μου απευθύνει την ερώτηση: «Σας έχει πει η καθηγήτριά σας να μελετήσετε ποιήματα του Καρυωτάκη;». «Όχι.» απαντώ, «για μένα το θέλω». Δεν ξέρω γιατί, αλλά κατάπιε τη γλώσσα της. Το βιβλίο θα το έφερναν σε δύο μέρες. Σε δύο μέρες πήγα και το πήρα και, κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα. 

4. Ανακαλέστε μια πόλη στο παγκόσμιο χωριό που θα θέλατε να επισκεφθείτε με αφορμή την περιγραφή της σε κάποιο βιβλίο.

Το Παρίσι από το οδοιπορικό του Apollinaire “Ο περιπατητής των δυο όχθεων”, το Λος Άντζελες, Μανχάταν, Νέα Ορλεάνη από τις περιγραφές του Bukowski στο σύνολο των διηγημάτων του. Και πολλά άλλα μέρη αλλά, ας σταματήσω εδώ. Όχι, θα πω και Κούβα λόγω Hemingway και ωραίων γυναικών. Και τοπίων φυσικά. Τώρα σταματώ.

5.Έχετε διαβάσει τον Οδυσσέα του Τζεημς Τζόυς;

Όχι. Θα έπρεπε; Έχω διαβάσει όμως ορισμένα από τα ποιήματα του Τζόυς, καλός φαίνεται.

6. Συγγραφέα που θα καλούσατε σε γεύμα.(τεθνεώτων συμπεριλαμβανομένων)

Σε γεύμα κανέναν, αλλά για ποτό… σίγουρα τον Κώστα Καρυωτάκη. Οπωσδήποτε τον Charles Bukowski. Και άλλους…

7. Θυμηθείτε έναν τίτλο βιβλίου που κάποτε δανείσατε κι ακόμη το ψάχνετε…

Ένα του Ηλία Πετρόπουλου για το ρεμπέτικο και τους μάγκες. Δε θυμάμαι τίτλο, αλλά θυμάμαι το εξώφυλλο και αυτόν που το πήρε. Δε θα τον πετύχω…

8. Έχετε πετάξει βιβλία στα σκουπίδια;

Κι όμως, ναι. Ήταν ένα μικρό βιβλιαράκι που μου είχε χαρίσει κάποιος: “Το εγχειρίδιο του καλού στρατιώτη”. Αφού διάβασα μερικές σελίδες, το έσκισα και το πέταξα στην ανακύκλωση (μη ρυπαίνουμε και το περιβάλλον) για να μην το βρει κανείς και το διαβάσει καταλάθος. Δεν μπορώ να περιγράψω τίποτε άλλο. Ήταν το καλύτερο που μπορούσα να κάνω.

9. Βιβλίο που έχετε πιο συχνά δωρίσει.

Χμ.. το δικό μου πιάνεται; 

10. Βιβλίο για το οποίο ντρέπεστε που κάποτε απολαύσατε την ανάγνωσή του

Κανένα. Αν το απόλαυσα, σημαίνει πως άξιζε τον κόπο. Κι αν δεν άξιζε τον κόπο, θα το βαριόμουν και δε θα το διάβαζα.

11. Πόσα μέτρα βιβλία έχετε…σε μήκος

Μια στιγμή να τα βάλω στη σειρά να μετρήσω. Περιμένεις ε;

12. Top 5 αγαπημένων βιβλίων όλων των εποχών

Όλων των εποχών, δεν ξέρω, αλλά τα 5 πιο αγαπημένα μου είναι:
  1. Κώστα Καρυωτάκης – ποιήματα και πεζά
  2. Κατερίνα Γώγου – 3 κλικ αριστερά
  3. Τάσος Λειβαδίτης – 25η ραψωδία
  4. Charles Bukowski – η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση
  5. Μανόλης Αναγνωστάκης – τα ποιήματα 1946-1971

Ο Χρήστος Ζάχος είναι ποιητής και ζωγράφος. Δείγμα της γραφής του καθώς και της ζωγραφικής του μπορείτε να δείτε  στα παρακάτω ιστολόγια που κρατά: