Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2011

Μια ντουζίνα ερωτηματικά 04# Γιάννης Ζελιαναίος


1. Είναι απόγευμα …περπατάτε ανέμελα στη Σόλωνος, ένα βιβλίο πέφτει από τον πέμπτο όροφο. Ποιο θα θέλατε να είναι;

Η έντυπη μορφή της wikipedia. Από κάτω περνάει ο Ευάγγελος με τον Γ.Α.Π και η χώρα μετράει δυο ηλίθιους λιγότερο. Το αποτέλεσμα είναι σίγουρο μετά την πτώση… κοίτα και το βιβλίο για να καταλάβεις…

2. Προτείνετε την ιδανική γωνία του κέντρου της Αθήνας για να χτιστεί το τέλειο βιβλιοπωλείο.

Όχι άλλα βιβλιοπωλεία…

3. Ταξίδι στο παρελθόν. Ποιο ήταν το βιβλιοπωλείο που αγοράσατε τα πρώτα σας βιβλία….τι θυμάστε ποιο έντονα;

Ένα βιβλιοχαρτοπωλείο στην Καλλιθέα που υπάρχει ακόμα. Τα βιβλία ήταν για το σχολείο και θυμάμαι ακόμα τον γέρο πίσω από τον πάγκο που νόμιζα πως θα πέσει απ’ την σκάλα όταν μου κατέβαζε από ένα ψηλό ράφι τα βιβλία που ζήτησα. Ο γέρος πέθανε μετά από χρόνια και τώρα το ‘χουν τα παιδιά του. Ακόμα όταν περνάω από μπροστά χαζεύω τη βιτρίνα του.

4. Ανακαλέστε μια πόλη στο παγκόσμιο χωριό που θα θέλατε να επισκεφθείτε με αφορμή την περιγραφή της σε κάποιο βιβλίο.

Την Οαχάκα του Μέξικο στη Μέρα των Νεκρών. Το βιβλίο είναι φυσικά ένα από τα καλύτερα που έχουν γραφτεί κι ένα από τα δέκα αγαπημένα μου, το «Κάτω απ’ το Ηφαίστειο», του Μάλκολμ Λόουρυ.

5.Έχετε διαβάσει τον Οδυσσέα του Τζεημς Τζόυς;

Ναι…κι όταν τον τέλειωσα μέσα σε μια βδομάδα, ένα καλοκαίρι πριν από κάτι χρόνια, είπα μέσα μου πως μάλλον διάβασα το καλύτερο βιβλίο όλων των εποχών. Ακόμα το πιστεύω. Είχε ξεφύγει ο άνθρωπος, μου γάμησε το μυαλό.

6. Συγγραφέα που θα καλούσατε σε γεύμα.(τεθνεώτων συμπεριλαμβανομένων)

Την Άννα Αχμάτοβα. Μην με ρωτήσεις γιατί, φταίει μάλλον αυτή η φωτογραφία της που έχω πάνω απ’ το γραφείο μου.

7. Θυμηθείτε έναν τίτλο βιβλίου που κάποτε δανείσατε κι ακόμη το ψάχνετε…

Τεράστια η λίστα αλλά ότι ήθελα πραγματικά το ξαναβρήκα. Άλλωστε κρατάω πια μόνο αυτά που ξαναδιαβάζω μέσα στα χρόνια.

8.Έχετε πετάξει βιβλία στα σκουπίδια;

Όχι, αλλά έχω φτιάξει πολλές όμορφες βάσεις με κάμποσα. Ξέρεις τώρα, να πατάει πάνω η τηλεόραση, το dvd, ντάνα στο πάτωμα για τα τασάκια και τα τσιγάρα. Όλα τα άχρηστα βιβλία είναι χρήσιμα.

9. Βιβλίο που έχετε πιο συχνά δωρίσει.

Στα δώρα είμαι άχρηστος αλλά δώρισα κάποτε το «Η Αγάπη είναι ένας Σκύλος απ’ την Κόλαση», του Μπουκόβσκι, σ’ ένα κορίτσι που της πήγαινε γάντι.

10. Βιβλίο για το οποίο ντρέπεστε που κάποτε απολαύσατε την ανάγνωσή του

Μάλλον κανένα, βαριέμαι εύκολα βλέπεις και δεν συνεχίζω.

11. Πόσα μέτρα βιβλία έχετε…σε μήκος

Κοντά στα τρία στο σπίτι που ζω τώρα, κάπου στα τέσσερα στο πατρικό μου και κάνα δύο ακόμα σε σπίτια που έζησα από δω κι από ‘κει.

12. Top 5 αγαπημένων βιβλίων όλων των εποχών

Επειδή άλλο το «καλύτερων» κι άλλο το «αγαπημένων», θα σου πω αυτά που έχω διαβάσει περισσότερες φορές απ’ όλα τα άλλα.

 «Ρώτα τον Άνεμο», του Τζον Φάντε
«Ο Παίκτης», του Ντοστογιέφσκι
«Γυναίκες», του Μπουκόβσκι
«Μια Εποχή στην Κόλαση», του Ρεμπώ
«Το Χαμένο Σαββατοκύριακο», του Τσαρλς Τζάκσον